מוריה רז

ההשראה נמצאת בכל מקום סביבנו ובמקומות הכי שיגרתיים ובאנליים כמו בדוכן פרות בשוק, בחנות פרחים, בבית מלאכה לייצור חלקיי מתכת או בשדה נוריות שמבחינים בו בנסיעה החשיבה היצירתית נובעת אצלי דווקא כתוצאה מבעיות או ממגבלות.


המקום שבו הכל התחיל

לא מדובר באירוע בודד שאני יכולה להגיד שצברתי ממנו את הניסיון הרב ביותר-הניסיון שלי נצבר מפרויקט לפרויקט, החל משלב התכנון ועד לביצוע בשטח, גם אז צצות לעיתים הפתעות שלא היו ידועות קודם שדורשות  פתרון מיידי.  

הכיף האמיתי הוא שכל פרויקט מפגיש אותי עם אנשים בעלי צרכים שונים ובקשות מגוונות ולכל בית האתגרים והאילוצים שלו. החלק הכי מספק עבורי הוא לחשוב מחוץ לקופסא ולמצוא פתרונות יצירתיים עבור הלקוחות שלי. 

המיוחד ביותר

פרויקט שאני אוהבת במיוחד הוא פרויקט שיפוץ מאסיבי של בית בן כ 50 היושב על נחלה ביקנעם מושבה. בית בניחוח של פעם, טובל בירוק ומשקיף על נוף יפהפה. הבית נבנה כולו בטון יצוק והיה עמוס קורות ועמודים קונסטרוקטיביים. בתהליך תכנון מוקפד, בליווי עם קונסטרוקטור, חלק מהעמודים והקורות הוסרו או קוצרו מה שאפשר להגדיל את המרחב ולייצר תנועה בין חללי הבית. 

העמודים שנותרו בחלל קיבלו טיפול מיוחד והולבשו עליהם רהיטים, כך שהם נראים כאילו נועדו להיות שם תמיד. הטריק הוא להפוך חיסרון מבני ליתרון. 

המורכב ביותר

תכננתי מסעדה יפנית בתקציב מאוד מוגבל, העיצוב כולו שאב השראה מרובע ההרג'וקו בטוקיו שמוגדר בירת אופנה. בהרג'וקו כולםמתלבשים בצבעוניות נועזת ובשילובים אקלקטיים. 

התקרה במסעדה הייתה תקרה בטון חשופה ודוקרנית, שונה מאוד מהעיצוב היפני המוקפד. התכנון היה לפרוש על כל התקרה רשת וממה לתלות מאות כדורים מקיפולי נייר, צבעוניים ובגבהים משתנים, מה שייצור מעין קו רקיע צבעוני שמתכתב עם רובע ההרג'וקו ועם מסורת האוריגמי היפנית. זה היה פרוייקט מהנה ומרהיב. 

מקורות השראה

ההשראה שלי מגיעה מהסובב אותי, מהמראות בטיולים של אחר הצהריים ביישוב, מהתבוננות בפרח רענן או בעלה נושר, על הצבעוניות והמרקמים שבהם. מספרים שאני קוראת ולוקחים אותי למחוזות רחוקים ומתערוכות אומנות ועיצוב בהן אני אוהבת לבקר ולהטעין את ההשראה והנפש. 

איך נוצר סיפור

בית הוא שילוב של האנשים שחיים בו והסביבה בה הוא נטוע. כל פרויקט מתחיל בשיחה מעמיקה עם דיירי הבית על החלומות שלהם, הצרכים, מה פחות נוח להם במצב הבית הנוכחי ומה הם היו רוצים שיהיה אחרת. כל פרויקט הוא מערכת יחסים שנרקמת שהבסיס לה הוא כבוד והקשבה לדיירי הבית. כך מתקלפות עוד ועוד שכבות וככל שההיכרות מעמיקה יותר, התכנון והתוצאה מדויקים יותר. 

עניין של סגנון

הפרויקטים הראשונים שלי היו מודרניים והפרויקטים האחרונים כפריים יותר. קשה לי להגדיר עצמי כמי שמעצבת בסגנון מובחן, אני מעצבת בהתאם לרצונם של הלקוחות תוך הקפדה על עיצוב נכון ברמה התכנונית והרמוניה ברמה האסתטית. חשוב לי שהעיצוב יהיה על זמני ופחות מושפע מאופנות חולפות. 

אם לא היית אדריכלית

אם לא הייתי מעצבת פנים הייתי עוסקת בעבודה טיפולית עם אנשים. אני אוהבת להוות אוזן קשת, להדהד לצד השני את מה שאני שומעת ולהניע לפעולה. אגב, התכונה משרתת אותי נאמנה גם בעבודתי כמעצבת. 

על איזה צבע בשום אופן לא תוותרי?

אני אוהבת כחול על כל קשת גווניו. הכחול מרגיע, יש בו שקט והוא מזכיר לי את הים, בו אני אוהבת לבלות.

איזה משקל את מעניקה לדלתות הפנים בעיצוב שלך?

לדלתות הפנים משמעות רבה בפרויקטים שלי, הן ברמת העיצוב והן ברמת ההתאמה לצרכי הלקוחות. חשוב לי שהדלתות ישתלבו עם העיצוב הכללי, במרבית המקרים אני בוחרת דלתות שנטמעות בחלל והופכות חלק מהקיר, אך לעיתים כשאני רוצה להבליט איזור מסוים ולייצר עניין, אני בוחרת בדלתות בצבעוניות עזה או עם דוגמה מעניינת.

מה מסמלת עבורך דלת הכניסה בפרויקט?

דלת כניסה חייבת להתכתב עם העיצוב של פנים הבית, היא הסנונית המבשרת על מה שמתחולל בפנים. חשוב לי שדלת הכניסה תהיה רחבה, נוחה למעבר ומזמינה להיכנס פינה. חשוב שהיא תדבר באותה שפה של העיצוב, הדלת היא האלמנט העיצובי הראשוני אותו אנחנו פוגשים והיא חשובה ומהותית.

ולקינוח: איזו דלת כניסה של רב-בריח היית משלבת אצלך בבית?

אצלי בבית הייתי משלבת את דלת פירנצה, דלת קלאסית, על זמנית, המשלבת חלון המכניס אור רך.

פרטים נוספים

  • מקצוע: מעצבת פנים
  • תואר אקדמי: תואר שני בייעוץ ארגוני ולימודי תעודת בעיצוב פנים
  • מוסד לימודים אקדמי: סטודיו 6B
  • שנות ניסיון בתחום: 2

קרדיט צילום: מירב פלברג

מוזמנים להכנס לעמוד הרשמי של מוריה רז