האם הממ"ד שלכם מוכן לשעת חירום?


בימים בהם המצב הביטחוני הוא נושא מרכזי בחיי כולנו, הממ"ד (מרחב מוגן דירתי) הפך לחלק בלתי נפרד מהביטחון האישי שלנו. אך האם אנחנו באמת יודעים כיצד לשמור על תקינותו ולהבטיח שיגן עלינו כראוי בשעת הצורך?

הממ"ד – קו ההגנה הראשון בשעת חירום

הממ"ד הוא הרבה יותר מסתם חדר נוסף בבית. הוא קו ההגנה הראשון שלנו ברגעי חירום, ולכן חשוב לוודא את תקינותו באופן קבוע.

קרדיט: אדריכל רז מלמד צלם נדב פקט

דלת הממ"ד – מרכיב קריטי לביטחון
דלתות ממ"ד איכותיות מיוצרות מפלדה, עמידות בפני הדף, מצוידות במערכות איטום והידוק מתקדמות, חיזוקי רוחב פנימיים, לשונית טריקה, בריחים נוספים להידוק ואיטום, וצירים מחוזקים. ד"ר בני ברוש, מהנדס ראשי בקבוצת רב בריח, מסביר: "דלתות הממ"ד נפתחות כלפי חוץ, מה שמגביר את עמידתן כנגד עומסי הדף ופיצוצים. על מנת לוודא שהדלת ניתנת לאיטום ותוכל להגן עלינו מפני חומרי לחימה כימיים וביולוגיים וכנגד חדירת עשן – חשוב לבדוק את טריקתה ואת אטימותה באופן קבוע".

טיפול ושמירה על דלת הממ"ד
שימוש רב עלול לסובב את האטם שבצד הצירים. מומלץ להיעזר באיש מקצוע לתיקון. כמו כן, ניתן להתקין דלת פנימית נוספת נוחה לשימוש במרחב המוגן.

חלון הממ"ד – לא פחות חשוב מדלת
ד"ר ברוש מסביר כי ישנם חלונות בהם מערכת ההידוק והאטימה נמצאות בחלון הפלדה החיצוני, ואחרים שבהם חלון האלומיניום הפנימי עמיד להדף ונאטם למסגרת האלומיניום בכל ארבע פאותיו. חשוב לוודא שהחלון נסגר ונאטם כראוי.

קרדיט: אדריכל רז מלמד צלם נדב פקט

מערכת אוורור וסינון – מצילת חיים
מערכות אוורור וסינון מותקנות בדירות חדשות, וניתן לרכוש מערכות נוספות לממ"דים ישנים. מערכות אלו מספקות אוויר צח ומגנות מפני חומרים מסוכנים בזמן חירום. מומלץ לבדוק את תקינותן אחת לשלוש שנים.

מסנן דגם לביא+ שעוצב על ידי האדריכל עמית ישראל

שמירה על ניקיון ובטיחות הממ"ד
על מנת שהשהייה בממ"ד תהיה נוחה ובריאה, יש לוודא שאין בו כתמי עובש ורטיבות, חומרים מסוכנים, או סכנות בטיחותיות. הקפידו על ניקיון ותחזוקה שוטפת, שמנו צירים ומנעולים לפחות פעם בחצי שנה, ואחסנו ציוד חירום בסיסי בתוך הממ"ד.

תרגול והתכוננות – מגביר מוכנות ומפחית חרדה
תרגלו כניסה מהירה לממ"ד עם כל המשפחה. זה לא רק מגביר מוכנות, אלא גם מפחית חרדה בזמן אמת ויכול להיות אפילו פעילות מהנה ומגבשת למשפחה.

סיכום
הממ"ד הוא המקום הבטוח ביותר בשעת התקפת טילים, רקטות, כלי טיס לא מאוישים, וגם בשעת רעידת אדמה. בדיקות תקופתיות ותחזוקה שוטפת הם המפתח להבטחת בטיחות המשפחה בשעת חירום. ממ"ד תקין הוא לא מותרות – הוא הכרח.