שיפוץ בית ללא הפתעות: טיפים לתכנון ותקצוב נכון

שיפוץ בית או דירה אמור להיות חוויה מרגשת -  בכל זאת, לא כל יום בונים או משפצים והרצון הוא להגשים חלומות בבית החדש. אך לעיתים החוויה הופכת להיות מלחיצה ומלאת חששות מהלא נודע.


לאור עליות הריבית, עליית מחירי חומרי הגלם ומשבר שרשרת האספקה עולמי, אנו מרגישים עליות מחירים בכל התחומים, לרבות בענף השיפוצים אשר לעיתים אף הכפיל את עצמו. מעבר לזה, בתהליך של שיפוץ בית ישנם  בלת"מים רבים שלא תמיד נלקחים בחשבון, וגם זה עלול להוביל לחריגה גדולה מהתקציב המתוכנן.

על כן, עבודת חשיבה ותכנון מראש יכולים לזרז, לייעל וגם להוזיל את השיפוץ.

אז על מה אתם צריכים לחשוב כאשר אתם מגדירים תקציב לשיפוץ:

אנשי מקצוע

  1. מעצב פנים –  בעל המקצוע הכי חשוב. הוא המתכנן, מנהל הפרויקט וכמובן יוביל לתוצאה הרצויה תכנונית ועיצובית. רבים לא יודעים זאת, אבל מעצב פנים בעל ניסיון הוא לא רק מעצב הוא גם מוביל הפרוייקט וימנע בעיות מראש ע"י תכנון נכון ועבודה עם ספקים שהוא סומך עליהם שלא יעשו טעויות. אומנם זאת הוצאה כספית אבל זו לגמרי ההוצאה שמחזירה את עצמה ואף חוסכת לכם כסף.
  2. קבלן שיפוצים – העלות הגבוהה ביותר והוא איש המפתח עליו תוכלו לסמוך. יש פערים גדולים מאד בין הצעות המחיר, לכן תמיד מומלץ, במידה ולא עבדתם עם מעצב שממליץ על קבלן, כדאי לקחת 2-3 הצעות מחיר שמגובות בהמלצות מרובות.
  3. נגר – אין זה אומר שהכל צריך להיות בנגרות אישית, אבל הרבה פעמים פתרונות אחסון מותאמים דורשים נגר. לדוגמא, ארון כניסה או ארון שירות שמותאם למידה בשטח. העברת מכלול נגרות לנגר אחד תיתן גם שקט וריכוז עבודות וגם תהיה עלות של התקנה אחת ולא כמה התקנות שונות.

מוצרי מעטפת

  • מטבח –  מטבח אינו רק עבודת נגרות אלא גם שיש, חיפוי קיר, ברז וכיור וכמובן מוצרי חשמל. לכן, בתכנון תקציב מטבח צריך לקחת הכל בחשבון. לא תמיד משתלם לשדרג מטבח קיים או להחליף חזיתות ולכן חשוב לבדוק את הדברים מראש.
  • דלתות פנים –  דלתות פנים דורשות תכנון מראש מכיוון שיש לתכנן את המפתחים – היום ניתן להזמין דלתות גבוהות או רחבות אשר ישנו את המראה לחלוטין. גם פה מדובר בהוצאה לא מבוטלת ויש לקחת אותה בחשבון בשלב התכנון ולא במהלכו. כמובן שיש לבחור במוצר איכותי. יש לקחת בחשבון כי דלתות הן אחד מן הדברים הכי שמישים בבית ולכן צריכות להחזיק מעמד לאורך זמן ולהיות עמידות בפני מים ונזקים אחרים.
דלתות פנים פיור. סטודיו גל גרבר
  • דלת כניסה – כי אין כמו רושם ראשוני. שיפצתם בית שלם ונשארתם עם הדלת הישנה…? בוודאי שלא, ולכן חשוב להשקיע ולבחור בדלת שתהיי גם איכותית, גם בטוחה וגם מרשימה.
דגם ונציה כפולה. סטודיו מעיין גולן
  • קרמיקה וכלים סניטריים – אפשר לקנות אריחים/פרקט בשלל טווחי מחירים, מירב קצמן ממליצה דווקא קודם לחקור את הסגנון שאתם אוהבים (לדוג פרקט או ריצוף), ורק אח"כ לעשות סקר שוק למחירים.

זכרו שאלו דברים שלא מחלפים כל יום וגם לא כל שנה (בניגוד לריהוט, צבע תאורה וכדומה) ולכן חשוב מאוד לבחור בספק אמין ובמוצרים איכותיים שיחזיקו לשנים רבות, גם מבחינה עיצובית וגם איכותית וכמובן ולא יימאסו עליכם או יראו לא רלוונטיים בטרנד של השנה הבאה.

  • תאורה –  מניסיון אישי, להרבה אנשים קשה לכמת תקציבית את סעיף התאורה ולכן לעיתים זה נדחק לסוף כאשר כבר אין ממש תקציב. תאורה היא מהותית וחשובה מאוד לנראות הבית. גם מבחינת הרגשה (אנחנו חייבים אור) וגם מבחינה עיצובית, והיא בעלת היכולת לשנות את פני הפרויקט לחלוטין. לכן, לא לשכוח לתקצב סעיף זה מראש.
  • ריהוט – כאן יש מגוון אפשרויות והכל תלוי בתקציב. את זה גם אין בעיה להחליף או לשנות גם כשגרים בבית. אפשר להביא איתכם ריהוט ישן במידה ולא נותר תקציב, אפשר לקנות ארונות בגדים מוכנים שהעלות שלהם זולה בהרבה מארונות בהתאמה אישית וכאן יש משחק מבחינת התקציב כי אלו דברים שתמיד נוכל להחליף. אני ממליצה להשאיר תקציב מצד אחד, ומצד שני בסדר העדיפויות לקחת את זה בחשבון אחרון.
סטודיו ליים. צילום אורית ארנון

סטודיו מירב קצמן– לינק לאתר של כותבת הכתבה

הכתבה נערכה בלשון זכר אך מתייחסת לשני המינים