הטרנדים החמים לשנים 2024/25


מאת: מאיה דונרשטיין יתיר, סמנכל"ית שיווק קבוצת רב-בריח

ZOOM IN על המגמות הבולטות בתחום הפתחים והשפעתן על שוק הדלתות.

הסקירה של מאיה דונרשטיין יתיר, סמנכ"לית השיווק של רב בריח

שוק העיצוב הוא שוק דינאמי, שמושפע מתמורות חברתיות, כלכליות ואופנתיות. ההקבלה של עולמות העיצוב לאופנה, מתקיימת באופן קבוע לאורך השנים, ולאורך הזמן מתהדקת יותר ויותר. עולם האופנה שהיה חתום על קולקציות קפסולה שהעניקו, וממשיכות להעניק גם היום, במה למעצבי על לצד מעצבים צעירים, סחף גם את עולם העיצוב לפעול בשיטה דומה.

מותגים בינלאומיים כמו קאסינה, קארטל ונוספים מציגים קולקציות בעיצוב מעצבי על בינלאומיים, כמו פטרישיה אורקיולה, האחים בורלק, או מותגי סניטציה כמו הנס גרואה שמציגים תמיד קולקציות ייחודיות של מעצבים כמו אנטוניו צ'יטורי, פיליפ סטארק ונוספים. גם בישראל משתרשת המגמה הזאת בעולמות העיצוב. אמנם לא בדיוק כמו בזירה הבינלאומית, אך כן שיתופי פעולה בהם מעצבים ואדריכלים מעצבים מוצר שנושא את שמם, או במקרים אחרים, החברה מייצרת פרט  או מוצר ייעודי עבורם לפרויקט מסוים.

בתחום הדלתות פתחה רב בריח צוהר לעולם הזה והיא משתפת פעולה על בסיס קבוע עם מעצבים ואדריכלים שראויים להשאיר חותם.

הסקירה שאני מביאה לפניכם כאן מאפשרת לקבל פרספקטיבה על המגמות בתחום הפתחים והשפעתן על שוק הדלתות ועל ההתאמה שמבצעת רב בריח, באופן קבוע, כמי שמאזינה לרחשים ומודעת לתמורות השונות –

קולקציות קפסולה

רב בריח שרואה ומקדמת את החיבור שבין אופנה לעיצוב, משלבת כל העת בין העולמות. בסקירה יינתן דגש על החיבורים בין העולמות. במקביל, קיימת פתיחות רבה בחברה, לתרגם דרישות אדריכליות לכדי מוצרים מוגמרים. רק לאחרונה עוצב משקוף ייחודי עבור משרדה של האדריכלית ומעצבת הפנים דנה אוברזון, בפרויקט היוקרה של אזורים EXCHANGE. המוצר שפותח במיוחד לבקשת האדריכלים, הוא סוג של הוט-קוטור של דלתות פנים.  

במהלך השנים אנחנו מקפידים ברב בריח לשתף פעולה עם אדריכלים ומעצבי פנים, אותם אנחנו מערבים בעיצוב ותכנון קולקציות הדלתות של החברה. במסגרת המעורבות, מושקת אחת לתקופה קולקציה שהיא פרי שיתוף פעולה עם האדריכלים, במסגרתו מתקיימת תחרות עיצוב ותכנון, בה משתתפים אדריכלים ומעצבי פנים מקומיים. קולקציית הקפסולה שפותחה בשיתוף עם 'המעצבות', למשל, היתה משיתופי הפעולה הבולטים והמוצלחים שלנו.

קולקציית FRAMES. צילום: תמי בר שי

בראשית כל תהליך לתכנון קולקציה שמשלבת את קהל האדרכילים ומעצבי הפנים, אנו מוציאים קול קורא ומנהלים את התחרות באופן שמשלב את דעת הקהל ואת דעתם של שופטים המומחים בתחומי העיצוב- התוצר הסופי משלב יצירתיות וחשיבה פורצת דרך, לצד דגש שמקבלים אלמנטים פרקטים ופונקציונאלים.

פתחים רחבים וגבוהים

המגמות בתחום הפתחים משלבות בין מראה מינימליסטי ובין מידות רחבות- הצרכן מחפש גודל ומרחב. הפתחים הרחבים מייצרים בנוסף, מראה של חלל שגדול מכפי מידותיו וזאת אשליה שבאדריכלות המודרנית מנסים ליצור, בעיקר כשמדובר בדירות אורבניות שמציבות אילוצי גודל – על הרקע הזה עולה כל העת הביקוש לדלתות רחבות וגבוהות. דלת גבוהה יוצרת תחושה של גודל, והרוחב מעצים את אותה התחושה בדיוק. על אף שהסטנדרט המקובל גם היום, בדלתות הפנים, הוא גובה של 2.05 מ' אפשר לשים לב, בעיקר באזור המרכז, שהביקוש העולה לגובה של 2.2 ו- 2.4 מ', הפך את המידות הללו לסוג של סטנדרט חדש שהשוק מבקש היום. הדגש על הגובה הופך מבוקש יותר ויותר, וכן דלתות, שבנוסף לגובה, מתוכננות כרחבות במיוחד, שייבחרו לרוב כשמתכננים את חדר המאסטר או ככניסה לחדרי עבודה

דלת בקו אפס יוקרתי
דלת פיור בגובה תקרה. אדריכל גל גרבר

כשמדובר בדלתות כניסה, במיוחד בבתים צמודי קרקע, בדירות בבנייני בוטיק, או בניינים שמעוניינים ליצור מפרט טכני בעל מאפיינים יוקרתיים, חלוקת המפתח השתנתה- את החלוקה המקובלת של 1/3 ו- 2/3 מחליף מפתח רחב עם כנף אחת רחבה, או שתי כנפיים בחלוקה זהה.

דלת ונציה כפולה בגוון אפור פשתן. צילום: מעיין גולן

דלתות קו אפס שהיו טרנד לכשעצמו בשנים האחרונות, נכנסו גם הן לסטנדרטיזציה מסוימת והן היום לא לעשירים בלבד, אל חלק מקולקציות שמתאימות לכולם. השפעת המידות הרחבות לא פסחה על הדלתות האלו ואפשר לראות היום מגמה של דלתות בקו אפס מרצפה עד תקרה בכל גובה מבוקש. את תכנון הדלת הייחודית ניתן לערוך באופן בלעדי במחלקת האדריכלים שלנו, בדיזיין סנטר.

דלתות קו אפס
דלת פיור בגובה תקרה. אדריכל גל גרבר

כשמתרגמים את המגמה הזאת לפרקטיקה, חשוב להבין שההחלטה על מידות הדלת חייבת להתקבל כבר בשלב התכנון. דלתות קו אפס ודלתות במידות מיוחדות דורשות הכנה מוקדמת של הפתח.

צבעוניות

החיבור לטבע הוא חלק ממגמה רחבה בהרבה, שמבקשת לחבר אותנו בין השאר אל הטבע שסביבנו, מטיפה לשימוש בחומרי גלם בסיסיים, במראה הגולמי והלא מעובד שלהם. עולם הצבע שואב השראות מהמגמה ומתייחס לצמחיה, חול, אדמה ותבואה, כבסיס לקולקציות הגוונים השונות.

הצבעוניות היא מהאלמנטים הראשונים שמושפעים מהטרנדים והיא מאפשרת לייצר התאמות מהירות. את ההתאמות ברב בריח אפשר לראות במניפה החדשה שהשקנו לדלתות הכניסה, בה שולבו צבעים שממחישים את החיבור לטבע, בהם ירוק מרווה, ירוק פסגות, אבן, שיבולת שועל, אפור פשתן, חול, גרייג' ועוד. הוספת גוון למניפת הגוונים של דלתות הכניסה היא תהליך ארוך שעורך תשעה חודשים ולעיתים אף שנה. הבחירה שלנו כחברה, להכנס לתהליך הפיתוח על אף היותו ממושך, היא בשל החשיבות שאנו רואים בהתאמה שאנחנו מבקשים ליצור למגמות המוכתבות בעולם בכלל ובשוק העיצוב בפרט.

דלת נועה בגוון ירוק פסגות. צילום: מעיין גולן

את דלתות הפנים ניתן לצבוע בכל גוון מבוקש ולכן אין להן מניפה ייעודית כמו זאת של דלתות הכניסה.

מגמה נוספת שאני מבקשת לחדד היא השימוש בגוון הלבן. אנחנו מזהים ברב בריח עליה מחודשת לשימוש בלבן ואני צופה התחזקות של המגמה הזאת. גם הידיות יהפכו לבנות, וישלימו בכך מראה לבן ללא רבב.

המשחקים הצבעוניים הקלאסים בין שחור ללבן, ימשיכו להעמיק-

מדובר במשחקי ניגודיות שמקפיצים את המוצר- דלת שחורה על רקע קיר צחור, או ידיות שחורות שנראות כתכשיט על דלת לבנה.

הידית כתכשיט

רב בריח השיקה לפני כשנתיים קולקציית ידיות שנראות כתכשיט. הצלחתה הגדולה של הקולקציה התאימה למגמה באותה העת, שהדגישה את החיבור בין עיצוב ואופנה, ומאז היא רק מתעצמת.

צילום: מיכה לובטון

אנחנו חיים בתקופה עם הלך רוח שבו הכל אפשרי. אם פעם היינו לובשים משבצות לחוד ופסים לחוד, הרי שבין עמודי VOUGE אנחנו נתקלים באאוטפיטים שמשלבים את שתי הדוגמאות יחד, כמו גם צבעוניות שאולי בעבר נחשבה BIG NO NO והיום מקבלת במה וריספקט.

הלגיטימציה שקבלו השילובים, זלגה גם לתחומי עיצוב הבית בעיקר בתחומי הקרמיקה והטקסטיל.

בדלתות אין המון אפשרויות אבל המודעות לרצון להוסיף ולשלב מאפשרת להבליט באמצעות דקורים, פסי זהב, שילוב ידיות בעיצוב עשיר, הצבת דלת שחורה על קיר לבן ועוד, ולהדגיש בכך חיבורים ושילובים יוצרי עניין.

השימוש בידיות מאפשר להתחבר לטרנד ומאפשר להחליף אחת לכמה שנים, כשהטרנד משתנה.

לצד ידיות הפנים שנראות כשתכשיטים מעודנים, אני יכולה לומר שנרשם ביקוש עולה לדלתות כניסה עם ידיות משיכה- יותר ויותר לקוחות מבקשים לעצמם ידית מאורכת או ידית בצורניות של חצי עיגול, שמאפשרות לפתוח את הדלת במשיכה.

השאלה האם LESS IS MORE  או ADDING MORE היא שאלה עקרונית וחשובה שרצוי שתישאל כחלק מבניית החזון העיצובי, במטרה לדייק את הבחירות וליצור מראה שלם ומהודק.

דלתות חכמות

רב בריח זיהתה את הצורך בדלת חכמה כבר לפני יותר מחמש שנים, כשהמוצר נרכש בעיקר על ידי המאמצים הראשונים. היום, אפשר לראות בברור את ההצדקה שבכניסה למהלך כזה- הבניה החדשה משלבת את הדלתות החכמות כחלק כמעט אינטגרלי מהמהפרט הטכני. הצרכן התרגל להדליק את הדוד והמזגן מהרכב ועל בסיס אותו סטייט אופ מיינד הוא גם נועל ופותח את דלת הבית מרחוק, אם זה עבור עצמו או עבור המנקה, הילד או השליח שהגיע עם משלוח יקר שדורש אחסון בתוך הבית.הטכנולוגיה מתפתחת בתחום הזה ומייצרת דורות מתקדמים ואינטואיטיבים יותר. כיום ניתן לפתוח את הדלת באמצעות כפתור חכם, שלט, טביעת אצבע או פשוט